Vissza a főoldalra  
Online
2018. szept. 20. csütörtök Friderika

   Vitalitas Online
     Életed az ételed
     Egészségpolitika
     Mentálhigiéné
     Orvostudomány
     Természetgyógyászat
     Család, életmód
     Praxisprivatizáció
     Kórházprivatizáció
     Környezetvédelem
     Egészséges élet
     Biztosítás
     Társadalom
     Társadalompolitika
     Alapellátás
     Szakellátás
     Fekvőbeteg ellátás
     Rehabilitáció ...
     Betegség gyógyítás
     Civilszervezetek
     Népegészségügyi ...

 

  Az egészséges táplálkozás 2002. 06. 28.


Magyarországon a halálozás háromnegyedéért a táplálkozással és az életmóddal összefüggő betegségek a felelősek - elsősorban a szív és érrendszeri, másodsorban a daganatos megbetegedések. Vagyis, a nem megfelelő táplálkozás és életmód jelentős mértékben hozzájárul a lakosság kedvezőtlen egészségi állapotához és a következményes nagy arányú halálozáshoz.

Az egészséges táplálkozással és életmóddal ezek a betegségek jelentősen megelőzhetők. Az egészségmegtartó, betegségmegelőző táplálkozás és életmód ajánlásai egyszerűek, megtartásuk nem igényel különösebb erőfeszítést, vagy többletkiadást. Mindössze bizonyos alapelveket kell ismerni és alkalmazni.


Az egészséges táplálkozás megjelenítésére egy házat képzeljenek el. Nevezzük ezt az Egészséges Táplálkozás Házának, ami a gabonafélékre épül, mint alapra, a zöldség-főzelékfélék és gyümölcsök alkotják az oldalfalakat és a tető húsokból és húskészítményekből, valamint tejből és tejtermékekből áll. Ezekből az élelmiszercsoportokból naponta többször is fogyasztani kell. Azok a táplálékok, amik zsiradékban és cukorban igen gazdagok természetesen nem szerepelnek a mindennapi táplálkozás házának szerkezetében, ezeket célszerű inkább hetente, vagy ritkábban fogyasztani.

Hogyan kell egészségesen táplálkozni? Hogyan csoportosítjuk az élelmiszereket az egészséges táplálkozás számára? Az egészséges táplálkozás alapja a gabonafélék rendszeres fogyasztása. Együnk naponta többször gabonafélékből készült táplálékot - 6-11 egységnyit -, de a választékban keressük a teljes értékű, korpát is tartalmazó lisztből készült, magvakat is tartalmazó termékeket! Mennyi is az az 1 egység? a gabonafélékből: 1 szelet kenyér (4 dkg), 1 kifli (4 dkg), 5 dkg (fél adag) tarhonya, galuska, 10 dkg (fél adag) készre főzött rizs, hántolt árpa, gabonapehely, főtt tészta, 5 dkg kukorica, 1 db palacsinta, 1 db kisebb pogácsa (3 dkg), 1 szelet pizza (4 dkg), 3 evőkanál müzli, 1 vékony szelet kalács (3 dkg).

Mindennapi jó tanácsok

Naponta többször fogyasszunk gabonafélét!
Tervezzük úgy napi étrendünket, hogy lehetőleg minél több étkezésre jusson teljes értékű gabonatermék! Használjunk teljes értékű gabonafélét az ételek elkészítéséhez is, és törekedjünk a változatosságra, készítsünk időnként például puliszkát, zabkását, zabkorpás pogácsát, kölesrizottót!
Őrizzük meg a gabonafélékből készült étel értékeit - és az elkészítés során ne adjunk hozzá zsiradékot és sót, vagy csak igen kis mennyiséget!

Tudni való, hogy a teljes értékű gabonaféle elnevezéssel jelöljük a gabona magvak értékeinek megtartásával, teljes őrlésű, korpát is tartalmazó lisztből készült, növényi magvakkal kiegészített élelmiszereket, táplálékokat, valamint a hántolatlan, barna rizst.

Mindennapi jó tanácsok

Az egészséges táplálkozás nélkülözhetetlen eleme a rendszeres zöldség-főzelék- és gyümölcsfogyasztás. Együnk naponta zöldség-főzelékféléket és gyümölcsöket - 6-11 egységet. Egy egység a zöldség-főzelék és gyümölcs csoportból: 1 db nagyobb paradicsom, zöldpaprika, sárgarépa, uborka, 6 db retek, 10 dkg főtt, párolt főzelékféle, friss saláta, 10 dkg készre főzött száraz hüvelyese (bab, lencse, sárgaborsó), 1 db kisebb (10 dkg) burgonya, 1 db alma (nagyobb), körte, narancs, grape-fruit, banán, őszi barack, 10-15 dkg egyéb friss, mirelit, párolt gyümölcs, 3 dkg aszalt gyümölcs, 2 dl teljes zöldséglé, gyümölcslé.


Együnk naponta legalább háromszor zöldség-főzelékfélét és legalább háromszor gyümölcsöt!
Gyakran együnk sötétzöld leveles főzelékféléket, citrusféléket, paradicsomot, valamint hüvelyes főzelékeket - ezekben bőségesen vannak karotinoidok, C-vitamin és folátok (folsav)!
Legyen mindig kéznél, illetve a kamrában, vagy a hűtőszekrényben gyümölcs és zöldségféle!
Mindig friss, ép gyümölcsöt, zöldség-főzelékfélét fogyasszunk, a penészes, sérült termékeket

Mindennapi jó tanácsok

A tej és a tejtermékek csoportja igen értékes és fontos része az egészséges táplálkozásnak, fogyasszunk belőlük minden nap - 3-4 egységet. Egy egység
tej, tejtermék: 1 pohár (2 dl) tej, tejes ital, joghurt, kefir, aludttej, 5 dkg félzsíros túró, 3 dkg sajt, 2 db ömlesztett (kocka) sajt.

Naponta igyunk tejet - fél liter -, válasszunk minél gyakrabban savanyított tejterméket (aludttej, kefir, joghurt)!
Fogyasszunk gyakrabban sovány, vagy félzsíros túrót!
Együnk rendszeresen sovány sajtot
Mindennapi jó tanácsok

A húsok és húskészítmények fontos szerepet töltenek be az egészséges táplálkozásban, együnk naponta húst, húskészítményt - 2-3 egységet. Egy egység hús, húskészítmény: 10 dkg sovány sertés, baromfi, marha, borjú (nyers súly), 5 dkg sovány felvágott, 4 dkg közepes zsírtartalmú felvágott.

Együnk rendszeresen sovány húsokat, zsírszegényen elkészítve!
Keressük a sovány felvágottakat! Az egészséges táplálkozás fontos eleme a hal, főként a tengeri hal, együnk halat hetente legalább egyszer - 1 egységet, ami 15 dkg halat jelent.

Fogyasszunk rendszeresen, hetenként legalább egyszer tengeri halat!

Mindennapi jó tanácsok

A túlzott zsiradékbevitel egyes betegségek kockázatát növeli. Használjunk kevesebb zsiradékot ételkészítéshez, kenyérkenéshez. Ritkán és keveset fogyasszunk a zsírban, koleszterinben gazdag élelmiszerekből, ételekből. Az állati eredetű zsírok helyett inkább növényi eredetűeket használjunk ételkészítéshez, kenyérkenéshez.

Ne használjunk (feleslegesen) zsiradékot ételkészítéshez, kenyérkenéshez, vagy csak igen keveset!
Keressük a sovány húsokat, húskészítményeket, tejet és tejtermékeket! Kerüljük a zsírban gazdag ételeket, édességeket!
Kerüljük a zsiradékban való sütést!

Májat, májból gyártott húsipari terméket legfeljebb 7-10 naponként egyszer fogyasszunk, tojásból pedig hetenként 3-4 db-otA túlzott konyhasó/nátrium-bevitel növeli egyes betegségek kockázati tényezője.


Mindennapi jó tanácsok

Csökkentsük a sóbevitelt, különösen fontos ez a gyermekek számára, mert a gyermekkorban kialakult ízlés egész életre kihat.
Ne sózzunk, vagy csak igen kevés sóval ízesítsük ételeinket!
Használjuk ízesítésre a zöld és száraz fűszernövényeket, amikkel részben pótolható a sós íz hiánya!


A túlzott cukorbevitel egyes betegségek kockázati tényezője. Mértékletesen fogyasszunk cukrokat, cukorban gazdag édességeket és italokat

Kerüljük a hozzáadott cukorban gazdag táplálékok, italok gyakori fogyasztását!
Kerüljük a hozzáadott cukorban gazdag táplálékok, italok gyakori fogyasztását!
A szomjúság oltására igyunk vizet, ásványvizet cukrozott italok helyett!

A rendszeres alkoholizálás sokféleképpen veszélyezteti az egészséget. Aki iszik alkoholos italt, mértékkel tegye, aki nem, ne kezdje el! Egy egység3,5 dl sör, vagy 1,5 dl bor, vagy 4 cl égetett szeszesital.

Aki iszik alkoholos italt, , mértékletesen tegye! A mértékletesség nők számára naponta legfeljebb egy, férfiak számára legfeljebb két egységet jelent, célszerű étkezéssel egy időben fogyasztani az italt, akkor lassabb az alkohol felszívódása.


Az egészséges testtömeg

Törekedjünk az egészséges testtömeg/testsúly* megtartására, illetve visszaszerzésére!
Az elterjedt testsúly megnevezés helyett többnyire a szakmailag helyes testtömeg kifejezést használjuk.

Őrizzük meg egészséges testtömegünket, ha pedig már kialakult a túlsúly, vagy az elhízás, forduljunk szakemberhez és törekedjünk 5-15 százalékos testtömeg csökkenés elérésére!
Bőségesen fogyasszunk zöldség-főzelékféléket, zsiradékmentesen, vagy kevés zsiradékkal elkészítve, együnk sok gyümölcsöt! Együnk kevesebbet, ügyeljünk az adagokra!
Mozogjunk többet, rendszeresen, minden nap!
Az elhízás megelőzése érdekében mutassunk jó példát a gyermekeknek az egészséges!



Az oldalon olvasható információk nem helyettesíthetik a szakemberek véleményét, tanácsát, ezért kérjük ne kísérletezzen öngyógyítással, forduljon orvoshoz!
A gyógyszerekkel és gyógyhatású készítményekkel kapcsolatban a kockázatok és a mellékhatások tekintetében olvassa el a betegtájékoztatót, és kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét.

Copyright2001-2002 Vitalitas.hu Kft.