Vissza a főoldalra  
Online
2017. nov. 24. péntek Emma

   Vitalitas Online
     Életed az ételed
     Egészségpolitika
     Mentálhigiéné
     Orvostudomány
     Természetgyógyászat
     Család, életmód
     Praxisprivatizáció
     Kórházprivatizáció
     Környezetvédelem
     Egészséges élet
     Biztosítás
     Társadalom
     Társadalompolitika
     Alapellátás
     Szakellátás
     Fekvőbeteg ellátás
     Rehabilitáció ...
     Betegség gyógyítás
     Civilszervezetek
     Népegészségügyi ...

 

  Dél-Után 2002. 11. 04.


Az igények után megy és próbálja megszervezni a segítséget a Dél-Után telefonos szolgálat. Ingyen hívható számuk: 06 80 200 866. A létrehozó pszichológus, Zala Mária, majd Andrea, az egyik önkéntes beszél.

- Kik hívják az Önök telefonszámát, kik tárcsáznak?

Zala Mária:
- Elsősorban az egyedül élő, magányos idős emberek, aztán sokan olyanok, akiknek a családjukban valamilyen probléma fordul elő, nincs kivel megbeszélniük, vagy úgy gondolják, hogy nem akarják terhelni a családot, és jó az, ha valaki rájuk figyel, és végig tudják gondolni ezt a gondot. Először kezdtük azzal, hogy lelkisegély-szolgálat. Ez alapjaiban tényleg így van, és erre nagyon nagy szükség van. Lassan négy évvel ezelőtt volt, a semmiből indultunk, nagyon kicsi stábbal, és most már ott tartunk, hogy húsz önkéntesünk dolgozik folyamatosan, és két vonalon várjuk a hívásokat. Minden este 6 órától 9 óráig. Ebbe beleértjük a hétvégeket is, és természetesen az ünnepnapokat is. Látjuk, ünnepnapon is milyen fontos, hogy legyünk. Évről-évre próbálunk mindig egy kicsit többet. Elindult aztán a jogsegély szolgálat, az ingyenes jogsegély, ami nagyon bevált, és most egy új lépés történt, a betegjog. A betegjogi tanácsadás, ami azért fogalmazódott meg bennünk, hogy erre szükség van, mert észleltük azt, hogy sok embernek vannak ilyen problémái, és milyen jó lenne nekünk is ebben valamit nyújtani. A tortának egy szeletét vállaljuk ebben, és talán ez segít, reméljük.


- Igen, de én azt gondolom, hogy nagyon felkészültnek kell lenni ahhoz, hogy az ember betegjogról tudjon beszélni. Honnan van az ismerete Önnek?

Andrea:
-- Szakmában dolgoztam, közel 35 évet, ráadásul mi, amikor a betegjogi képviselőkhöz való irányítást megpróbáltuk elvállalni, semmiképpen nem akartunk az ő kompetenciájukba beleavatkozni, hiszen sok áldozatkész betegjogi képviselő működik, akiknek a létezéséről nem is nagyon tudnak, mert amikor a beteg egy intézményben fekszik, akkor talán attól a sokktól nem találja meg, ami ott érte, utána kezdi feldolgozni. Az egész betegjogi képviselői rendszert én azért tartom nagyon jónak, mert így azok a konfliktusok, melyek vannak, vagy lehetnek, nem az orvos és a beteg között zajlanak, hiszen az orvoshoz a betegnek vissza kell mennie, hanem egy olyan független ember segít nekik eligazodni, mint a betegjogi képviselő, aki nem alkalmazottja annak az egészségügyi intézménynek, tehát tökéletesen független. Most természetesen a velünk való beszélgetésben lehet nagyon szépen, tulajdonképpen kihorgászni, hogy ez egy valóságos probléma-e, vagy egész egyszerűen valami bántja, nem tudja magában lerendezni. Az is lehet, hogy nem kell sehová küldenünk, csak jól átbeszéljük. És bizony már tapasztaltunk nem egyszer, nem kétszer olyat, amivel, én is azt tanácsoltam, és mi meg tudjuk adni minden betegjogi képviselőnek a fogadóóráját, a helyét, az elérhetőségét. Tehát ennyit tudunk segíteni, hogy egész pontosan ő kihez menjen.


- Az egész országra vonatkozóan tudják?


- Így van. Egy együttműködési megállapodásunk van az Országos Tiszti Orvosi Hivatallal, tőlük kaptuk meg ezeket az anyagokat.


-- Egyáltalán az idős emberek tudják, hogy nekik jogaik vannak az egészségügyi intézményben, amikor ők betegek?


- Nem tudják, általában, de nagyon jól ösztönösen megérzik, hogy hol vannak azok a határok, a kiszolgáltatottságon, a betegségen túl. Volt egy olyan példa, a hozzátartozó keresett meg bennünket, hogy egy bent fekvő hölgyet délelőtt tíz órakor levittek a röntgenbe, és elfeledkeztek róla, este hét órakor még ott volt a több emelettel lejjebb lévő huzatos folyosón, de úgy, hogy már azok is haza mentek, akik őt röntgenezték. Ez lelkileg egy olyan összeomlást okozott, mert ugye egészen más a baleseti sürgősségi ellátásnál, az egy egészen más szakma. Nagyon sokszor előfordul, hogy olyan jellegű konfliktus keletkezik a háziorvos és a beteg között, amely tulajdonképpen mindkét részről, illetve elsősorban a háziorvos részéről talán bizonyos szabályoknak a nem ismerete. Például a szabad kórházválasztás esetében is. Ugye a házi orvos ragaszkodik ahhoz, hogy egy bizonyos kórházba utalja be a beteget. De a betegnek lehet, hogy a szomszéd utcában lévő kórház lenne jó, mert az egyetlen idős rokona csak ott tudja látogatni, és lehet egészen más indoka. Ennek megvan a törvényi útja, és hogyha ezt így az ember vagy elmondja, vagy rögtön a betegjogi képviselőhöz küldi -- amit lehet, mi elmondunk, amiben abszolút biztosak vagyunk, akkor ezeket mindenféle konfliktus nélkül meg lehet oldani.

Az oldalon olvasható információk nem helyettesíthetik a szakemberek véleményét, tanácsát, ezért kérjük ne kísérletezzen öngyógyítással, forduljon orvoshoz!
A gyógyszerekkel és gyógyhatású készítményekkel kapcsolatban a kockázatok és a mellékhatások tekintetében olvassa el a betegtájékoztatót, és kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét.

Copyright2001-2002 Vitalitas.hu Kft.