Vissza a főoldalra  
Online
2019. dec. 16. hétfő Etelka, Aletta

   Vitalitas Online
     Életed az ételed
     Egészségpolitika
     Mentálhigiéné
     Orvostudomány
     Természetgyógyászat
     Család, életmód
     Praxisprivatizáció
     Kórházprivatizáció
     Környezetvédelem
     Egészséges élet
     Biztosítás
     Társadalom
     Társadalompolitika
     Alapellátás
     Szakellátás
     Fekvőbeteg ellátás
     Rehabilitáció ...
     Betegség gyógyítás
     Civilszervezetek
     Népegészségügyi ...

 

  Gyógyító ételek, italok 2003. 01. 29.


Dió, vörösbor, hagymafélék ,zöld tea, paradicsom. Ezek a minden nap asztalra kerülő étel- és italféleségek egyes betegségek megelőzésében is segíthetnek.

A csonthéjasok - például a dió, a mogyoró - rendszeres, havi többszöri fogyasztásával (naponta együnk meg pár szemet) a legújabb táplálkozástudományi vizsgálatok tanúsága szerint csökkenthetjük a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, mivel a bennük lévő esszenciális zsírsavak és az erek falát védő vitaminok találhatók ezekben az olajos magvakban.

A napi fél- egy pohár vörösbor (maximum napi 1dl.) fogyasztása véd a sejtkárosító szabad- gyökök ellen, s mivel antioxidáns hatású, gátolja az érelmeszesedés kialakulását. Az alkoholok zsíroldó hatása ugyancsak közrejátszhat az erek védelmében, míg a szőlőben lévő rezveratrol nevű anyag, gombásodásgátló, ugyancsak hasznos a szervezet számára. A vörösborban található quercetin rákellenes hatása ma már bizonyított (ez az anyag található például a brokkoliban, a sütőtökben, a vöröshagymában is).

A vörös- és fokhagyma kéntartalmú vegyületeiknek köszönhetik vírus- és gombaölő hatásukat. A fokhagyma magas acetil- és szalicilsav-tartalma miatt gátolja a vér alvadását, hígítja a vért, csökkenti a gyulladást és a fájdalmat is. Egyes kutatások szerint egyes hagymafélék - póré, snidling - rendszeres fogyasztása csökkenti a gyomorrák kialakulásának kockázatát. Az érzékeny gyomrúak számára ma már léteznek fokhagyma és vöröshagyma-kivonatot tartalmazó készítmények, amelyek hatóanyagai azonosak e fűszernövényekével.

A paradicsomban található lycopin, sejtvédő anyag, amely a béta-karotinnál is erélyesebb antioxidáns, ezért véd a gyulladásos, a daganatos, a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel szemben.

A szójából készült termékek gyomordagant-megelőző hatása, a szója genisztein-tartalmának köszönhető.

Az Ázsiából származó és ma már nálunk is népszerű zöld tea csökkenti a az UV-sugarak által előidézhető bőrrák kockázatát, s a benne lévő, epiganokatechin nevű vegyületnek köszönhetően segíthet a tüdő- és gyomorrák megelőzésében is.

A brokkoliban lévő nagy mennyiségű magnézium és a klorofillok és karotinoidok a sejtvédelemben játszanak fontos szerepet, ezért gyakori fogyasztásuk segíthet az immunrendszer erősítésében.
A felénk kevéssé ismert és fogyasztott articsóka javítja az emésztést, csökkenti az érelmeszesedés kockázata, epehajtó és koleszterin-csökkentő hatású.

Az ananászban található enzimek (például a bromelain) nemcsak emésztésre hatnak jól, hanem az anyagcserét is harmonizálják, ezért a friss ananász levének, húsának fogyasztása jól egészíti ki a fogyókúrázók étrendjét. Az ananász gyulladáscsökkentő, ödéma-gátló és váralvadás csökkentő, daganatmegelőző hatása is közismert a táplálkozástudománnyal foglalkozó előtt.

Az oldalon olvasható információk nem helyettesíthetik a szakemberek véleményét, tanácsát, ezért kérjük ne kísérletezzen öngyógyítással, forduljon orvoshoz!
A gyógyszerekkel és gyógyhatású készítményekkel kapcsolatban a kockázatok és a mellékhatások tekintetében olvassa el a betegtájékoztatót, és kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét.

Copyright2001-2002 Vitalitas.hu Kft.