Vissza a főoldalra  
Online
2018. okt. 17. szerda Hedvig

   Vitalitas Online
     Életed az ételed
     Egészségpolitika
     Mentálhigiéné
     Orvostudomány
     Természetgyógyászat
     Család, életmód
     Praxisprivatizáció
     Kórházprivatizáció
     Környezetvédelem
     Egészséges élet
     Biztosítás
     Társadalom
     Társadalompolitika
     Alapellátás
     Szakellátás
     Fekvőbeteg ellátás
     Rehabilitáció ...
     Betegség gyógyítás
     Civilszervezetek
     Népegészségügyi ...

 

  A diszlexia korán kezdődik 2002. 05. 14.


A szakemberek feltételezései szerint egy fővárosi általános iskola első osztályában 20-25 gyerek közül átlagosan két-három küszködik komoly olvasási, írási, számolási gonddal. Egyre több iskolában ismerik fel: a diszlexia, a diszgráfia és a diszkalkulia nem lustaság vagy butaság, hanem sérülés okozta állapot. – A diszlexia nem az iskolapadban kezdődik – állítja Székely Ágnes, a IX. kerületi fejlesztő napközi vezető pedagógusa.

– A veszélyeztetettség jelei már az óvodában megmutatkoznak. A görcsös testtartás, a felesleges kapkodás, az önálló öltözködés képtelensége intő jel lehet. De ilyen a megkésett beszédfejlődés és az átlagosnál jóval gyengébb kézügyesség is. – A diszlexia gyanúja akkor is felvetődhet – folytatja Székely Ágnes –, ha a gyerek egy rajz elkészítésekor jobb kéz felől tölti ki a teret, a jobbot és a balt még hatévesen sem tudja megkülönböztetni, gyakran a már ismert betűket, számokat is fordítva, tükörírással írja le.


Az olvasási nehézség gyakran társul írási zavarokkal (diszgráfia). A diszkalkulia, vagyis a matematikatanulási nehézség ugyancsak hozzákapcsolódhat az előző két problémához, de nem feltétlenül. Mindháromnak kialakulása enyhe idegrendszeri károsodásra vagy külső körülményekre vezethető vissza. A diszlexiások esetében például 7-10 százalékra tehető azok száma, akik születésük során vagy kisgyerekkori betegség következtében váltak sérültté. Nagy részük problémái viszont külső okoknak tulajdoníthatók. Ilyen például, ha a kisgyermeknek nincs elég lehetősége az aktív szókincs gyakorlására – olvasható Csabay Katalin tanulmányában. Gyakran sablonos kérdés-felelet formájában zajlik egy-egy beszélgetés velük, igen-nem válaszokkal. Az esti mese helyetti televíziózás csökkenti a vizuális képzelőerő és a beszédkészség fejlődését. A korai beiskolázás is szerepet játszhat a probléma kialakulásában. Ugyanis a gyerekek hat és fél-hét és fél évesen sajátítják el a szem egy pontra fókuszálásának képességét, ekkor kezdik kihallani a hangokat egy-egy szóból. – Ok lehet a gyorsított olvasástanítás is, amely nem veszi figyelembe az egyéni tempót – teszi hozzá Székely Ágnes. – A jó olvasás megtanítható lépésről lépésre, az elrontottat visszabontani már jóval nehezebb. A szóképes helyett pedig köztudomásúan hatékonyabb a hagyományos szótagoló-hangoztató-elemző módszer. A terápia csak az okok felderítése után kezdődhet. A kezelés hatékonysága érdekében nem szabad arra várni, hogy "majd csak kinövi a gyerek". A terápia annál sikeresebb, minél korábban ismerik fel a bajt. – A legszerencsésebbek az óvodából kiszűrt gyerekek – állítja a szakember . – Rosszul járnak azok az elsősök, akiknél január környékén veszik észre, hogy baj van. Nem beszélve azokról, akikről csak harmadik-negyedik osztályban derül ki, hogy nem tudnak írni, olvasni vagy számolni. Ha már az óvodában felismerik a problémát, a Beszédvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Intézetbe küldik a gyereket. Bár jelenleg nincs rá jogszabály, szükséges lenne, hogy minden ötéves gyerek részt vegyen e speciális logopédiai vizsgálaton. Az alsó tagozatosokat valamennyi általános iskolában ambuláns keretek között vizsgálhatja meg logopédus. Vagy helyben kezdi meg a terápiát, vagy szól a kerületi nevelési tanácsadónak. A beszédvizsgálóba jutáshoz szükséges a pedagógus írásos véleménye és a logopédus által elvégzett szűrővizsgálat eredménye. Az általános iskolák egyébként, megfelelő számú gyerek, személyi és tárgyi feltétel esetén beszédjavító osztályokat indíthatnak. Budapesten már vannak olyan gimnáziumok, ahol diszlexiások, diszgráfiások és diszkalkuliások önálló osztályokban tanulhatnak. Például az Öveges József Szakképző Iskola és Gimnáziumban jelenleg tizenhat osztályt indítanak a részükre. A IX. kerületi Vajda János Gimnáziumban is felismerték: a tehetség fejleszthető akkor is, ha valakinek olvasási nehézségei vannak. A számológéppel való számolás pedig lehet olyan természetes, mint a szemüveghordás.


Dénes Judit

Az oldalon olvasható információk nem helyettesíthetik a szakemberek véleményét, tanácsát, ezért kérjük ne kísérletezzen öngyógyítással, forduljon orvoshoz!
A gyógyszerekkel és gyógyhatású készítményekkel kapcsolatban a kockázatok és a mellékhatások tekintetében olvassa el a betegtájékoztatót, és kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét.

Copyright2001-2002 Vitalitas.hu Kft.