HERBATÁR: Idegesség és alvászavarok TERMÉSZETGYÓGYÁSZAT GYÓGYNÖVÉNYTÁR  
  Tartalomjegyzék Orvosi szógyűjtemény Tárgymutató  

HERBATÁR: Idegesség és alvászavarok
Gyógynövények idegesség és alvászavarok enyhítésére

A feldolgozás a Springer Hungarica Kft. 1991-ben kiadott Herbatár-sorozata alapján készült. A sorozat szerzője Mannfried Pahlow német gyógyszerész, aki több jelentős gyógynövény-szakkönyv szerzője.

Elalvási és átalvási zavarok

Zaklatott korunkban sokan szenvednek alvászavaroktól, van aki nem tud elaludni, mások rövid alvás után ismét felébrednek, felkelnek és fel-alá járkálnak a szobájukban. "Egész éjjel le sem hunytam a szemem, úgy érzem, mintha kerékbe törtek volna." Az orvos a vizsgálat során csak ritkán fedez fel olyan betegséget, amelynek következménye lehetne az alvászavar.
Az altatószerek nem hoznak tartós segítséget, viszont függőséghez, tompasághoz, inaktivitáshoz vezethetnek, sőt az altató tabletták akár a nevükkel ellentétesen is hathatnak. A tartós álmatlanság mellett kiválthatnak akár agresszivitást, szorongást is, a vérnyomás és az agyi vérellátás csökkenése révén. Habár abszurdan hangzik, mégis igaz, hogy ha az alvászavar alacsony vérnyomáson és csökkent agyi vérellátáson alapul, segít egy csésze kávé, mézzel vagy cukorral édesítve, lefekvés előtt fogyasztva. (Cukorbetegeknek nem ajánlott!) Ezt a kezelési módot mindenképpen próbáljuk ki. A kávé fokozza az agyi vérellátást, a méz gondoskodik az elegendő glukózról. Az alvászavar oka agyi glukózhiány is lehet. Idősebb embereket segíthet elalváskor egy darab csokoládé vagy még inkább egy szem szőlőcukor, amennyiben éjjel felébrednek és órákon keresztül képtelenek elaludni.
Miben áll tehát az általam ajánlott gyógymód? Érvényes itt Hippokratész (Krisztus előtt 5-4. század) tanácsa: "Előbb a szó, azután a gyógynövény…" Próbáljunk megszabadulni gondjainktól, tudatosan észrevenni és élvezni a szépet, amellyel mindennap újra találkozunk. A gyötrő gondok nappali fényben vizsgálva - azaz kipihenten, ellazultan - egyáltalán nem olyan súlyosak, mint amilyennek éjszaka tűnnek. Gyakran éppen az idősebb emberek érzik magukat magányosnak, mivel kevés dologra vállalkoznak; ezzel elszigetelik önmagukat. Minden embernek szüksége van barátokra, akik új, ösztönző erővel hatnak rá. Minden ember találhat magának valóban hasznos elfoglaltságot, ha akar, ezáltal szükség lesz rá és nem kell magát félreállítottnak éreznie. Aki a mások és a saját örömére tesz, az az elvégzett munka után el is fárad és jól tud aludni. A tevékenység, amelyet rokon érzésű emberekkel együtt végzünk, lehet akár szórakozás, séta vagy kirándulás is. Az elalvási és átalvási nehézségben segíthet egy gondoskodást igénylő kutya is, amelyet sétáltatni kell. Számos lehetőség létezik, csak meg kell találni a számunkra leginkább megfelelőt.
A gyógynövények alkalmazása is segíthet. Ahhoz, hogy a leginkább megfelelő módszert mindenki megtalálja, szeretnék többféle lehetőséget bemutatni. Gyakran már az alvópárna is elegendő. Régebben sokan használták, később azonban kinevették és "humbug"-nak tartva elhagyták. Legújabban az alvópárna-kezelést rehabilitálták. Egyes gyógynövények beváltak alvópárnatöltetként. Az alábbi sorrend megegyezik értékelésem sorrendjével: komlótoboz, orbáncfű, levendulavirág, citromfű, narancsvirág, macskagyökér, cickafarkfű. Alkalmasabbnak tartom a gyógynövénykeverékeket, kivéve a levendulavirágot, amely gyakran egyedüli töltete az alvópárnának.

  • Gyógykeverék (1.):
    • Komlótoboz 30 g
    • Levendulavirág 20 g
    • Orbáncfű 20 g
  • Gyógykeverék (2.):
    • Komlótoboz 20 g
    • Macskagyökér 20 g
    • Cickafarkfű 10 g
    • Kamillatea 10 g
    • Citromfűlevél 10 g
  • Gyógykeverék (3.):
    • Citromfűlevél 20 g
    • Orbáncfű 20 g
    • Macskagyökér 20 g
    • Levendulavirág 40 g
  • Gyógykeverék (4.):
    • Komlótoboz 40 g
    • Levendulavirág 40 g
  • Gyógykeverék (5.):
    • Komlótoboz 30 g
    • Orbáncfű 30 g
    • Macskagyökér 30 g

Az elkészített teakeverék-töltet általában 1 hónapig hatásos.
A gyógynövényzsák, alvópárna készítése: finom szövésű lenből varrjunk 10 x 10, maximum 15 x 15 cm-es méretű zsákocskát. Egyik oldalán lássuk el zipzárral. Töltsük meg a kiválasztott gyógynövénykeverékkel annyira, hogy a párna elég feszes legyen, de ne gyömöszöljük erővel. Helyezzük az alvópárnát a fejpárna vagy a takaró alá, de közvetlenül rá is hajthatjuk a fejünket. Ilyen esetben azonban húzzunk rá párnahuzatot.
Ágymeleg hatására illékony anyagok szabadulnak fel, amelyek belélegezve a szervezetbe jutnak. A komló esetén ez az anyag a tudományos nevén: 2-metil-3-buten-2-ol, amely már kis mennyiségben is nyugtatólag hat. A további növényeknél nyugtató hatású illóolajokról van szó.

Egy esti altató ital is segíthet a következő két előirat valamelyike szerint:
Elkészítése (1): Főzzünk fel 1 liter tejben 2 kávéskanál édesköménytermést, majd a termés és a tej fölének leszűrése után édesítsük 1 teáskanál mézzel. (Cukorbetegek ne édesítsék!)
Elkészítése (2): Keverjünk össze 1 liter meleg tejet 1 liter meleg kamillateával (elkészítését lásd az általános részben), majd adjunk hozzá 1-2 kávéskanál mézet. (Cukorbetegek ne édesítsék!)
Alkalmazásuk: Igyunk másfél órával lefekvés előtt egy kis csészével a keverékből, a maradékot állítsuk az éjjeliszekrényre, hogy az éjszakai felébredéskor kéznél legyen.
Gyermekeknek is készíthetünk esti altató italt a fenti receptek szerint, nyugtalanság esetén, az alvás segítésére.

A macskagyökértea is bevált elalvást segítő szer. Cukorbetegségben nem szenvedők mézzel édesíthetik.
Amennyiben a macskagyökércseppeket választjuk: keverjünk össze 1-1 kávéskanál oldatot 1 pohár meleg vízzel. Ezt az italt fél órával lefekvés előtt kell elfogyasztanunk.
Bár mindkét utóbbi ital felnőtteknek ajánlott, gyermekeken is segíthet, tehát nekik is adható.

Annak, aki nem tud éjjel aludni, mert idegessége miatt heves szívdobogásérzés gyötri (rendszertelen szívdobogás vagy szívtáji szorító érzés), vagy félelmek nyugtalanítják, ajánlom a következő teát.

  • Teakeverék alvászavarral együtt jelentkező szívdobogás- vagy szívtáji szorító érzés
    • Galagonyavirág és -levél 30 g
      Citromfűlevél 20 g
      Orbáncfű 20 g
      Macskagyökér 10 g

Alkalmazása: Igyunk reggel és délben - édesítés nélkül - 1-1 csésze teát, majd este lefekvés előtt 1 órával ismét 1 csészényit, 1-2 teáskanál mézzel édesítve, lassan kortyolgatva. (Cukorbetegek ne édesítsék!)
A galagonyavirág az utóbbi teában támogatja a többi gyógynövény nyugtató hatását. Az ideges szívet megerősíti, a ritmuszavart megszünteti, ezáltal oldódhat a szorongás.
Az orbáncfű enyhe depresszió és szorongásos állapotok esetén is alkalmazható.
A macskagyökérfürdő kiváló elaltatószer. (Elkészítését lásd korábban.)

Az alvást javító utolsó altató ital - a macskagyökérbor - elkészítése körülményes, a recept egy régi háziszerek könyvéből származik. Igen hatásos szer, alkalmazása előnyös lehet. A kész macskagyökérbort külföldön gyógyszertárak, gyógynövényboltok és illatszerboltok is kínálják. Az alábbiakban megadom a macskagyökérbor készítésének módját s fogyasztási előírásait olyan formában, ahogyan az a régi előiratokban található:
"Mérj ki gondosan 10 gramm macskagyökeret, 10 gramm komlótobozt, 10 gramm citromfüvet és 10 gramm levendulavirágot. Törd össze őket egy mozsárban annyira, amennyire csak lehet. Töltsd az egészet egy nagy üvegbe, öntsd le az összetört gyógynövényeket 1 liter vörösborral. Tedd félre 10 napig, de ne feledd el naponta egyszer összerázni. 5 nap múlva adj hozzá egy kis rúd fahéjat egészben. 10 nap elteltével szűrd át egy kendőn. Ez az altató elixír néhány hétig használható. Amikor nem tudsz elaludni, lefekvés előtt 1 órával végy magadhoz egy kis pohárkával (50-100 ml) belőle. Segíti az elalvást, s az álom várása sem gyötrő, nincs telítve borús gondolatokkal, hanem kellemes, nyugodt érzés.

"Szintén hatásos, elalvást segítő módszer a hideg lemosás, amelyet Sebastian Kneipp lelkész dolgozott ki és ajánlott. Használata egyszerű: egy állott vízbe mártott, majd kicsavart kendővel kell lemosni az egész testet, ami után törölközés nélkül azonnal ágyba kell feküdni és jól betakarózni.

előző fejezet következő fejezet

Az oldalon olvasható információk nem helyettesítik a szakember véleményét, tanácsát. Ezért az olvasottak alapján ne kísérletezzen az öngyógyítással! Ha egészségi állapotában kedvezőtlen változást észlel, forduljon orvoshoz! vitalitas.hu Nyilatkozat