Mesék a cukorról Orvosi szógyűjtemény Tárgymutató  
  Tartalomjegyzék      

12. A narancsszín napocskáról

Nehogy azt higgye a kedves olvasó a cím láttán, hogy valami ide nem illő népmesével akarom próbára tenni amúgy is megviselt türelmét. Egyszerűen arról van szó, hogy hála az égnek, ma már nemzetközileg is egyre többet láthatók élelmiszerboltokban és másutt is olyan ételek, italok, amelyek címkéjén feltűnő narancs színű kör látható. Ez azt jelenti: cukorbajosok részére készült. Egyrészt nincs benne cukor (mármint a számunkra oly szigorral tiltott szőlő-, répa-, ill. nádcukor; szakszerűen: glukóz, szacharóz), másrészt szénhidrát és kalóriatartalma a csomagoláson, borítón fel van tüntetve. Tehát nemcsak fogyaszthatók, de számolni is lehet velük. Ezek ún. diabetikus ételek, italok, többnyire édességek; a nagyobb élelmiszerboltokban külön polcon találhatók meg.
A témához többféle megjegyzésem is van. Mindenekelőtt az, hogy e jónak indult, jól használható kezdeményezést kezdik újabban elhanyagolni. Egyre több édességről, italról marad le a narancsszín jelzés és az azt helyettesítő "cukorbetegek is fogyaszthatják" felirat nem, vagy alig olvasható. Mutassunk példát a világnak és térjünk vissza használatához!
Ne tévesszük össze a diabetikust a dietikussal (pláne dietetikussal, ami diétával foglalkozó szakembert jelent). A dietikus - magyarul diétás - azt jelenti, hogy nem közönséges, hétköznapi étrendhez tartozó eledel; valamiben szegény, esetleg egyszerűen könnyebben emészthető. Ezek közé tartoznak a diabetikus termékek is, de fordítva ez már nem igaz. A diabetikus az diétás, de nem minden diétás étel diabetikus (cukormentes) is. Azt hiszem, ez így elég világos. Most nézzük kicsit részletesebben.
Beszéljünk először a cukormentes cukorról. Ez a tipikus fából vaskarika, felejtsük is el; beszéljünk inkább mesterséges édesítőszerekről. Mielőtt ezekről beszélnék, legyen szabad egy tanulságos, ám hátborzongató dolgot elmesélnem. Egy időben megjelent a Közértben egy félkilós zacskó "diétás cukor, nem hizlal" felirattal. Kiderült: nem más, mint valamilyen ipari eljárással készített, kocka formára préselt szőlőcukor! Egy szóval sem szerepelt rajta, hogy cukrosoknak szigorúan tilos; engem viszont már megkínáltak vele. És nagyon megsértődtek, amikor nem kértem. Ennyit a "diétás" elnevezésről!
Az édesítőszerek között akad cukorszerű és attól merőben különböző anyag. A cukorszerű édesítőszerek fogyasztása nem tilos, mint a már tárgyalt cukroké. A szénhidrát-anyagcserébe viszont többé-kevésbé beleszólnak, így típustól függően kell velük számolni. Ilyenek pl. a szorbit és a fruktóz.
A nem cukorszerű édesítőszerek közé tartozik a sok évtizede használatos szacharin, valamint az újabb keletű cyclamát, poliset, candisin, aszpartám, nutraszvit stb. Intézzük el rögtön ezeket, mivel szénhidrát- és hála Istennek, kalóriatartalmuk is nulla. Régebben enyhén kesernyés utúízük volt, valamint a káros mellékhatásaikról költött rémhírek átmenetileg visszatartottak bennünket fogyasztásuktól, ma már a kémiai ipar finomító technológiája a kellemetlen ízeket megszüntette, rémhírek pedig nem igazolódtak be. Édesítő hatásuk a répacukorénak durván 600-szorosa (nem tévedés!), ezért pici tabletták formájában kaphatók, és még ezekben is sok a töltőanyag. Úgy méretezik, hogy egy tablettácska édesítőképessége egy kockacukorénak feleljen meg. Így is pusztán édesítésre alkalmasak, szopogatásra például nem. Ma már annyira népszerűek lettek, hogy nem cukrosok is egyre gyakrabban használják édesítésre, és ez minden szempontból dicséretes.
Egy dologra felhívom a figyelmet. A mesterséges édesítőszerek általában hőre bomlanak. Nem viselik el a hosszan tartó főzést, illetve sütést. Ezért, mint már annyiszor, két megoldás kínálkozik. Vagy kísérletezéssel állapítjuk meg, melyik édesítő jó az adott süteményünkbe, vagy utólagos édesítést alkalmazunk. Mindkettő alkalmazható.
A cukorszerű édesítőszerek (glukonon, szorbit, fruktóz stb.) szénhidrátok, méghozzá gyors szénhidrátok. Szerkezetük különbözik a szőlőcukorétól, ezért kismértékben fogyasztva nem rohannak át azonnal a vérbe; részt kell venniük a szervezetben kötelezően előírt átalakítási procedúrán. Napi adagjuk összesen ne haladja meg a 3 dekát, viszont, mivel ezek is édesebbek a cukornál, nem is kell belőlük egyszerre sok. Itt és most hívom fel a figyelmet arra, hogy a cukrosoknak házilag vagy üzemben készített sütemények, italok éppen ezért rendszerint túl édesek! A cukros étrendjéből egyébként is jónak tartanám lehetőség szerint száműzni a nagyon édes ízt, mert a cukortól már elszokott cukrosnak édesség fogyasztása után kellemetlen keserű-savanyú utóíz marad a szájában. Ha még ráadásul figyelembe vesszük, hogy az effajta édesítők nagyobb mennyisége gyakorta okoz sokunknak hasmenést, bélpanaszokat, belátható, hogy a diabetikus édességek túlédesítése és ezek túlságosan gyakori fogyasztása teljesen felesleges. Mindezen felül a diabetikus sütemények kalóriadúsak, vajjal, dióval, mandulával készülnek, hizlalni pedig végképp nem kell szegény sorstársak. Tehát a diabetikus cukrászsüti maradjon számunkra ritka csemege. Ha pedig italról van szó, az legyen inkább száraz, mint édes, inkább vörös bor, mint pálinka (likőrről ugye nem is kell beszélnem), és inkább egy pohárka, mint egy üveg! Meg ne feledkezzünk arról, hogy az aktuális szénhidrátmennyiségbe beszámítsuk a beszámítandót (emlékszünk: "nem mellette - helyette!")
Drága kívülállók! Ne vigyetek minket a kísértésbe! A teához, kávéhoz, limonádéhoz elfogyasztott napi 5-10 szem szacharin vagy egy pohár Cola Light (1 kcal/100 ml) semmi gondot nem okoz, és rendes napi édességigényünket tökéletesen fedezi.
Szokjunk rá inkább a sós csemegékre, de ezt se vigyük túlzásba. Az édességeket hagyjuk különleges alkalmakra: karácsony, szilveszter, lakodalom, szülinap, hiszen öltözékünk sem áll mindennap szmokingból. De ez már egy másik mese.

előző fejezet     következő fejezet
Az oldalon olvasható információk nem helyettesítik a szakember véleményét, tanácsát. Ezért az olvasottak alapján ne kísérletezzen az öngyógyítással! Ha egészségi állapotában kedvezőtlen változást észlel, forduljon orvoshoz! vitalitas.hu Nyilatkozat
Egészség Ismerettár főmenü