Elég vitaminhoz jut?

A vitaminok tartják lendületben az anyagcserét.
Áldott állapotban különösen fontos a vitaminpótlás. Hat minitesztünk kitöltésével ellenőrizheti, hogy a nők számára legfontosabb vitaminokból eleget kap-e szervezete.

C-vitamin
Védi az immunrendszert, főleg stresszhelyzetekben, illetve testi igénybevételnél (sportnál) van rá szükségünk. Cellulitisz ellen is hatásos, hiszen erősíti a kötőszövetet.

1. Hozzájut hetente egyszer-kétszer friss zöldséghez, gyümölcshöz?
o Igen o Nem
2. Jelenleg fogyókúrázik?
o Igen o Nem
3. Stresszes, feszült az élete?
o Igen o Nem
4. Gyakran napozik vagy szoláriumozik?
o Igen o Nem
5. Hetente kettőnél több edzést tart?
o Igen o Nem
6. Dohányzik?
o Igen o Nem
7. Van fogínyvérzése?
o Igen o Nem
8. Rendszeresen iszik alkoholt?
o Igen o Nem
9. Fogékony a fertőzésekre?
o Igen o Nem

Így töltse fel tartalékait:
Naponta ötször egyen zöldséget és gyümölcsöt! (a bevitel mennyiségét lásd az A-vitaminnál). A C-vitamin-bevitelhez fogyasszon frissen készített répalevet! Hasonlóan hatásos a citrom-, az alma- vagy a grapefruitlé. A citrusfélék és a savanyú gyümölcsök (például a kiwi) nagyon sok C-vitamint tartalmaznak.
Napi szükséglet: 100 mg

 

A-vitamin
Lassítja a bőr öregedését, terhesség idején nélkülözhetetlen a magzat számára a növekedéshez, szoptatás alatt pedig mind az anyának, mind a csecsemőnek bőségesen szüksége van rá.

1. Jelenleg fogyókúrázik?
o Igen o Nem
2. Hetente egyszer-kétszer fogyaszt friss zöldséget, gyümölcsöt?
o Igen o Nem
3. Rosszul lát szürkületkor autóvezetésnél?
o Igen o Nem
4. A bőre száraz, pikkelyesedik?
o Igen o Nem
5. Gyakran van hasmenése?
o Igen o Nem
6. Fogékony a fertőzésekre?
o Igen o Nem
7. Jelenleg szoptat?
o Igen o Nem
8. Stresszes, feszült az élete?
o Igen o Nem

Így töltse fel tartalékait:
Egyen minden étkezéshez (vagyis napjában ötször) zöldséget és gyümölcsöt! Reggelire egy adag gyümölcsöt (kb. 125-150 grammnyit). Tízóraira fogyasszon másfél deciliter répalevet! Délben 100-200 g párolt zöldséget vagy 100-200 g friss zöldséget, salátát egyen köretnek! Délután megint fogyasszon egy adag gyümölcsöt (125-150 grammnyit), majd vacsorára ismét fogyasszon párolt zöldséget vagy salátát!
A gyümölcsökben (mandarinban, mangóban) és zöldségekben (brokkoli, répa, spenót, petrezselyem) sok béta-karotin található, amelyet szervezetünk képes A-vitaminná alakítani. Ha így juttatja szervezetébe, akkor az A-vitamint nem tudja túladagolni.
Hogy szervezete könnyebben és jobban fel tudja venni a béta-karotint, mindig valamilyen zsiradékkal kell fogyasztania. Pár csepp kukoricacsíra-olaj vagy egy darabka vaj elég. A répa különösen sok béta-karotint tartalmaz, de szervezetünk csak akkor tudja hasznosítani, ha egy kicsit megfőzi vagy párolja. Ha italnak készíti is, főzze meg először.
Napi szükséglet: 0,8 mg

 

Folsav
Védi a szív- és érrendszert, fontos a termékenység szempontjából, és védi a magzatot a terhesség korai szakaszában a születési rendellenességek ellen.

1. Legalább hetente egyszer-kétszer hozzájut friss zöldséghez?
o Igen o Nem
2. Jelenleg fogyókúrázik?
o Igen o Nem
3. Szed valamilyen tablettát megelőzés céljából?
o Igen o Nem
4. Jelenleg terhes?
o Igen o Nem
5. Jelenleg szoptat?
o Igen o Nem
6. Dohányzik?
o Igen o Nem
7. Rendszeresen iszik alkoholt?
o Igen o Nem
8. Stresszes, feszült az élete?
o Igen o Nem

Így töltse fel tartalékait:
Naponta háromszor fogyasszon zöldséget vagy salátát, vagy igyon zöldséglevet! A zöld, leveles zöldségek, a paradicsom, a cukorborsó, a szójabab és a kukoricacsíra különösen sok folsavat tartalmaznak.
Napi szükséglet: 400 mg

 

Tiamin
Erősíti az izmokat és az idegeket, éberré és fitté tesz.

1. Sok édességet eszik?
o Igen o Nem
2. Gyakran érzi magát fáradtnak úgy, hogy rosszul alszik?
o Igen o Nem
3. Sok alkoholt iszik?
o Igen o Nem

Így töltse fel tartalékait:
Élesztő, napraforgómag-csíra és egyéb gabonacsírák tartalmaznak tiamint. Fogyasszon ezekből rendszeresen!
Napi szükséglet: 1,2 mg

 

E-vitamin
Védi a szív- és érrendszert, szervezetünk rengeteget használ el belőle testedzéskor. Lassítja a ráncosodást, az öregkori foltok kialakulását, mert megvéd a káros ultraibolya-sugárzástól.

1. Salátakészítéshez heti két-három alkalomnál kevesebbszer használ hidegen sajtolt növényi olajat?
o Igen o Nem
2. Jelenleg fogyókúrázik?
o Igen o Nem
3. Gyakran napozik vagy szoláriumozik?
o Igen o Nem
4. Hetente több mint kétszer jár sportolni?
o Igen o Nem
5. Dohányzik?
o Igen o Nem
6. Gyakran van izomgörcse, gyakran rándul össze a vádlija?
o Igen o Nem
7. A kötőszövete laza?
o Igen o Nem
8. Stresszes, feszült az élete?
o Igen o Nem

Így töltse fel tartalékait:
A növényi olajok (mindenekelőtt a kukoricamag-olaj) rengeteg E-vitamint tartalmaz. Napi salátájának elkészítéséhez használjon két teáskanálnyi kukoricaolajat, majd szórjon rá diót, mandulát, mogyorót, napraforgómagot! A dióféléken kívül még a borsó és a feketegyökér tartalmaz sok E-vitamint.
Napi szükséglet: 12 mg

 

Biotin
A biotin felelős az egészséges, fényes hajért és a kemény, egészséges körömért.

1. Hozzájut hetente egyszer-kétszer friss zöldséghez?
o Igen o Nem
2. Jelenleg fogyókúrázik?
o Igen o Nem
3. Gyakran szed hashajtót?
o Igen o Nem
4. Bőre száraz típúsú?
o Igen o Nem
5. Törékeny a körme?
o Igen o Nem
6. Stresszes, feszült az élete?
o Igen o Nem

Így töltse fel tartalékait:
Naponta fogyasszon zöldségeket! Biotinban különösen gazdag a tej, a sajt, a sovány hús és a szójabab.
Napi szükséglet: 30-60 mg

 

Pantoténsav
Ragyogó, fényes haj és sima, jó vérellátottságú bőr - ezért felelős a pantoténsav.

1. Hetente legalább egyszer-kétszer fogyaszt friss zöldséget és gyümölcsöt?
o Igen o Nem
2. Jelenleg fogyókúrázik?
o Igen o Nem
3. Stresszes, feszült az élete?
o Igen o Nem
4. Gyakran elnehezültnek érzi a gyomrát?
o Igen o Nem
5. Úgy érzi, túl lassan nő a haja?
o Igen o Nem

Így töltse fel tartalékait:
Naponta ötször egyen zöldséget és gyümölcsöt! A görögdinnye, a spárga, a brokkoli, a borsó, a sampinyon gomba és a vargánya különösen sok pantoténsavat tartalmaz.
Napi szükséglet: 6 mg

 

A teszt értékelése:

Minden "nem" válasz egy pontot jelent. Ha van olyan vitamin, ahol minden esetben a "nem"-hez tette az ikszet, akkor abból a vitaminból optimálisan látja el szervezetét.
Ha a kérdéseknek legalább a felére "nem"-mel válaszolt, akkor olvassa el újra "igen" válaszait, és próbáljon meg változtatni ezeken a szokásain.
Ahol az összes válasza "igen", ott sürgősen töltse fel szervezetét! A kérdések után megtalálja, hogyan.

Szöveg: Dénes Vanda,
Fotó: Camera Press

tartalom