Jóga, a jóbarát

Néhány egyszerűnek látszó gyakorlat. Nyugalom és béke. Hosszan elnyújtott, mély légzés. Öröm és szeretet. Aki nem próbálta, nem képes elhinni. Hit? Igen, a tökéletes önmagunkban.

Paramhansa Swami Maheshwarananda híres jógamester. Tanítványa, Kovács Károly a Jóga a mindennapi életben rendszer magyarországi központjának elnöke. Segítségével bepillantást nyerhetünk a jóga lényegébe.
A jóga Indiából származik, több ezer éves tapasztalat és megfigyelés van a hátterében. Annak a felismerése, hogy mind tudásban, mind erőben több lakozik bennünk, mint azt hisszük, és ennek felszínre kerüléséhez szükség van a belső egyensúlyra, a test, a szellem és a lélek harmóniájára.
Az "ép testben ép lélek" igazsága szintén réges-régi megfigyelés. A jógának is ez az alapja. Először a test karbantartására van szükség ahhoz, hogy befelé, a szellem és lélek épsége felé tovább tudjunk lépni. Testtartás (ászana) és légzésszabályozás (pránájáma) minden jógagyakorlat alappillére. A figyelem összpontosítása pedig az idegrendszerre van jótékony hatással. Nem is szabad bonyolult, nyakatekert gyakorlatokat végeznünk addig, míg az alapokat meg nem tanultuk. Már a légzésgyakorlatok segítenek abban, hogy az állandó stressz vagy a túlhajszolt életmód miatt görcsös és feszült szerveink ellazuljanak. Már ez is elég ahhoz, hogy beinduljanak a méregtelenítő folyamatok. A tudatos hasi és mellkasi légzés a masszázshoz hasonlóan nyomást gyakorol a belső szerveinkre. Növeli a vérkeringést, átmozgatja az utolsó idegrostot is, és segít a salakanyagok távozásában.
Nagyon sok gyakorlat a gerincet célozza meg. Hatására tartásunk egyenes és egészséges lesz, jó orvosság a gyakori hát- és derékfájásokra.
A jógagyakorlatok másik fontos eleme a nyújtás. A ritkán vagy nem megfelelően terhelt izmok hamar megrövidülnek. Korlátoznak mozgásunkban, és esetenként még fájdalmat is okoznak.
Minden gyakorlatnak megvan a saját feladata, mind segít az egészség fenntartásában. Ezt úgy éri el, hogy képes minden izmot és ízületet megmozgatni, megnyújtani. A gyakorlatok és a hozzájuk tartozó légzés módszere nagy összpontosítást igényelnek. Arra késztetnek bennünket, hogy különös figyelemmel legyünk az adott területre, még akkor is, ha a hatás mibenlétét nem ismerjük. Hiszen nem vagyunk mind orvosok vagy jógamesterek.
Civilizált életünkben nap mint nap érnek csalódások és kudarcok, hiszen folyton meg kell felelnünk valahol valakinek. Állandó szorongásban élünk, és ezt mindannyian másképp vezetjük le. Nem tudunk aludni, türelmetlenek leszünk, depresszióba esünk, vagy hajszoljuk az élvezeteket. Bárhogy is történik, minden esetben a negatív energia, a negatív gondolatok uralják testünket, és feleslegesen kötik le idegrendszerünket. Az információ és energiaáramlást gátolja, elveszítjük uralmunkat testünk felett, a szerveink nem működnek megfelelően, ettől tovább romlik a közérzetünk, és az ördögi kör bezárul. A jóga ilyenkor nagy segítségünkre lehet. Általa megtaláljuk a visszavezető utat a természetes életmódhoz. Gyógyszerek és pszichiáter helyett saját testünk és elménk hoz megoldást a problémákra. A hitetlen szemlélőt megnyugtathatja az a tény, hogy hazánkban a jógaoktatóknak, akárcsak a keleti masszázs gyakorlóinak vizsgázniuk kell. Ôk az alternatív mozgásterapeuták.
Azt azonban tudnunk kell, hogy a jóga nem csupán torna. Amikor testünket megtisztítottuk a betegségektől, felszabadítottuk a feszültség alól, és rendszeresen ápoljuk, a közérzetünk gyökeresen megváltozik, üde és kellemes lesz. Egészséges testünkben a lélek kíván megszabadulni terheitől és betegségeitől. A jóga alapelve a pozitív gondolkodás. Mások és a másként gondolkodók elfogadása. Az indiai jóga Európában legismertebb és legelterjedtebb irányzata a Hatha jóga. A Hatha jelentése a Hold és a Nap. A pozitív és a negatív energia egyensúlya. A jóga tanítása szerint nem a körülmények irányítanak minket. Mindenki a maga szerencséjének kovácsa. A hozzáállásunk kell, hogy pozitív legyen.
A jógagyakorlatok számos olyan elemet tartalmaznak, amely az egyensúlyérzékünket fejleszti. Milyen érdekes, hogy ebben az esetben is a testi, a fizikai egyensúlyt tökéletesítjük ahhoz, hogy utána majd belső egyensúlyunkat is megtaláljuk.
A jóga soha nem kötelez. Irányít, és utat mutat. Ha elkezdjük, csak kitartásra van szükségünk ahhoz, hogy ne érjen minket csalódás. Csak el kell fogadnunk, hogy nem gyorsíthatjuk meg a folyamatokat. Lépésről lépésre kell haladnunk.
Említésre méltó az a tény, hogy Magyarországon a tapasztalat azt mutatja, hogy sokkal több nő jógázik, mint férfi. Ez egyrészt azért lehet, mert a férfiak sokkal racionálisabbak, mint mi, nők. Mi sokkal inkább vágyunk a harmóniára, a lelki békére. Másrészt a férfiak körében hagyománya van az erőfitogtatásnak, legalábbis kifelé ezt mutatják. Az ökölharc sokkal közelebb áll hozzájuk. Ha egy férfi szimpatizál is a jógával, a legtöbb esetben valami harcművészeten keresztül kerül a közelébe. Persze, a férfiakat nem szabad lebecsülnünk. Az utat közülük sokkal többen járják végig, jógamester többnyire belőlük válik. Nagyobb akaraterővel, kitartással és befogadóképességgel rendelkeznek, mint a nők általában.
És hogy mikor érdemes elkezdeni? Ha egy mestert kérdezünk, a válasz az, hogy születésünk előtt huszonöt-harminc évvel. Szüleinknek kellett volna már kisgyermekkorában jógázniuk, hiszen ez fogantatásunkra és attól a perctől kezdve teljes fejlődésünkre kihat. Ezt mindenképpen el kell fogadnunk, ez nem misztikum. Tudjuk jól, mennyire fontos a magzat életében, hogy a szülő, hogyan érzi magát, milyen zenét hallgat, vannak-e fájdalmai. Tudjuk, hogy a terhesség alatt kerülnünk kell a stresszt, a sok sírást, a depressziót. A jóga segít a testi és lelki egészség megőrzésében, a kiegyensúlyozottság fenntartásában. Ezért valójában sohasem késő elkezdeni.
Már az első lépések is segítenek, hogy a testi bajoktól megszabaduljunk, de legalább fájdalmat ne érezzünk. A légzőgyakorlatok mindenképpen segítenek feloldani, illetve feldolgozni a stresszt vagy a drukkot, amely indokolatlanul emeli meg vérnyomásunkat, és szaporítja pulzusunkat. A gyermekek számára is külön, életszakaszoknak megfelelő gyakorlatsorozatokat állítanak össze. De az is megoldás, ha a gyermek egyszerűen csak követi és utánozza otthon a jógázó édesanyát vagy édesapát.
Érdemes tehát először nekünk elvégezni egy tanfolyamot, megismerni az alapokat. Most már tudjuk, a jóga irányít, és utat mutat. És vajon melyikünknek esne jól, ha gyermekünket mások vezetnék? Miért ne lehetnénk mi a mestereik?
Végül egy jó tanács. Olvassuk el még egyszer a cikket, és ne keressünk benne semmi természetfelettit, semmi megmagyarázhatatlant! A jóga rólunk szól. Legyen a következő lépés az, hogy elmegyünk a könyvtárba, és elolvassuk a szakirodalmat. Vagy összeírjuk a környék által kínált lehetőségeket a jóga gyakorlására. Elmegyünk egy-egy órára, és ha jól érezzük ott magunkat, akkor túl vagyunk az első lépésen. A másodikat egyedül kell megtenni, de megéri!

Az első gyakorlat fokozza a gerincoszlop hajlékonyságát, a női szervekre gyógyító hatása van. Ereszkedjünk négykézlábra, hajtsuk le a fejünket, és jobb lábunkat húzzuk előre az orrunkhoz. A jobb lábfejet a talaj fölött tartjuk. Lélegezzünk ki! A hasfalat teljesen húzzuk be, préseljünk ki minden levegőt magunkból! (kép)

Belégzés közben homorítsunk. Nyújtsuk hátra, fölfelé térdben hajlított jobb lábunkat, és emeljük föl fejünket. Ismételjük a gyakorlatot váltott lábbal négyszer úgy, hogy hátdomborítás közben kilégzünk, homorítás közben pedig belégzünk! (kép)

Feküdjünk a bal oldalunkra! Támaszkodjunk a nyújtott bal karral a talajon! A jobb kezünk a jobb csípőn nyugszik, a lábak zárva vannak. Lélegezzünk ki! (kép)

Belégzés közben emeljük fel a csípőnket amennyire lehetséges, és tartsuk meg egyensúlyunkat! A bal kezünkön és bal lábunkon támaszkodunk. Végezzük el a gyakorlatot mindkét oldalon háromszor. Erősíti a kart és a lábat, megszünteti a gerinc merevségét. Kiegyensúlyozóan hat az idegrendszerre. (kép)

A következő jógagyakorlat megmozgatja az egész gerincet. Javítja az emésztést. Fejleszti az összpontosító képességet. Hat a vese és a hasnyálmirigy működésére. Üljünk a talajra, nézzünk előre, a lábak nyújtva! Emeljük át a bal lábunkat a jobb térdünk felett és tegyük talpunkat a térdünk mellett a talajra! Mindkét karunkkal a hátunk mögött támaszkodunk. (kép)

Hajlítsuk be a jobb lábunkat úgy, hogy a jobb sarokkal érintsük fenekünket. Jobb karral nyúljunk át a bal térdünk fölött és fogjuk meg a bal lábujjunkat vagy bokánkat. Fejünket és törzsünket fordítsuk balra, amennyire csak lehetséges. Normál légzéssel maradjunk ebben a helyzetben, amíg bírunk, majd vissza kiindulóhelyzetbe. A gyakorlatot mindkét oldalon végezzük el háromszor! (kép)

Ez a gyakorlat fokozza a fejben a vérnyomást és élénkíti a vérkeringést. Jó hatású a szemre, fejleszti az emlékezőképességet. Álljunk egyenesen, olyan nagy terpeszben, amiben még nem érzünk fájdalmat. A karokat egyenesen emeljük magasba, és mélyen lélegezzünk be! (kép)

Kilégzés közben lassan hajoljunk előre és fejünket helyezzük a talajra, közben a kezek legyenek a földön a fej mellet, nehogy elveszítsük az egyensúlyt. Lassan fogjuk meg mindkét kezünkkel mindkét lábfejünket. A gyakorlatot ismételjük meg háromszor lassú mozgással. (kép)

tartalom