A reggeli a legfontosabb étkezésünk?

A helyes táplálkozás nagyon fontos a fiatal felnőttek számára, mivel ebben a korban alakítják ki szokásaikat egész életükre, s életmódjuk később nagyban befolyásolja majd egészségi állapotukat. Ráadásul gyermekük is ekkor születik, s a születendő csecsemő egészsége is nagymértékben függ a szülők életmódjától. A fiatal felnőttek azonban gyakran zaklatott életet élnek, nem törődnek a helyes táplálkozási szokások kialakításával, például a reggeli elhagyása nagyon jellemző ebben a korban. Az egyik Los Angeles-i kutatóközpontban nemrég egy tanulmányban azt elemezték, mennyiben járul hozzá a reggeli, s főként az egészséges táplálékokból összeállított reggeli fogyasztása a fiatal felnőttek étrendjének javításához. A hároméves megfigyelési periódusban 504 fiatal adatait gyűjtötték össze táplálkozási szokásaikról, étrendjük összetételéről. Az adatok összegzése után megállapították, hogy 37 százalékuk egyáltalán nem reggelizik, a rendszeresen reggelit fogyasztók 75%-a otthon eszik, 10%-a gyorsétteremben, a maradék 15% pedig máshol. Az elfogyasztott élelmiszerek átlagosan 485 kalóriával járultak hozzá a napi energiaszükséglethez (13% fehérje, 54% szénhidrát, ebből 14% szacharóz, 33% zsír és ebből 12% telített zsírsav). A kutatók azt is megfigyelték, hogy a férfiak nagyobb energiatartalmú élelmiszereket fogyasztottak a nap első étkezésére, mint a nők, és a fekete bőrűek is több kalóriát vettek magukhoz reggel, mint a fehérek. A tanulmány egyértelműen bebizonyította, hogy a reggeli elhagyása a napi energiabevitel csökkenéséhez vezet, mert így lényegesen kevesebb fehérje, telített zsírsav, vitamin és ásványi anyag jut be a szervezetbe, mint azoknál, akik rendszeresen reggeliznek. A fiatal felnőtteket meg kellene tanítani arra, hogy hogyan táplálkozzanak helyesen, hogy mennyire fontos a reggelizés, és hogy milyen élelmiszerekből állítsák össze étrendjüket. Egészségük megóvása érdekében csökkentsék a magas zsír- és koleszterintartalmú élelmiszerek (zsíros tej, kolbász, szalonna, tojás) fogyasztását, és inkább olyan élelmiszerekből készítsék el reggelijüket, amelyek több vitamint és rostot és kevesebb zsírt tartalmaznak.

Nutrition Research Newsletter, XVIII/1.

Manek Márta

tartalom